Restauratieverhaal van een Suzuki AC50
Ik heb al verschillende motoren gerestaureerd bv een Suzuki GT750 / GT380 / RV50 / RV125
Toen ik 16 was had ik een candy oranje Suzuki AC50 die ik van mijn broer had gekocht.
Ik droomde er al lang van om een pop green Suzuki AC50 te hebben
Maar deze zijn bijna niet meer te vinden, en als er een te koop aangeboden wordt zijn deze niet te betalen.
Dus werd er besloten om er een zelf samen te stellen en te restaureren
Op de beurs van Zevengem 30/06/2002 kon ik een Zwitserse A50 kopen.voor 325 Euro
.
Er werd gestart met de bouw van een pop green Suzuki AC50
Deze werd volledig uit mekaar gehaald, en er werden verschillende foto’s gemaakt van allerlei onderdelen, om deze dan later terug correct te monteren.
Op 01/12/02 werd gestart met de kader,achterbrug,voetsteunen en al de zwarte onderdelen af te scheuren met een tripplex borsteltje dat gemonteerd is in een boormachine, dat werkt zeer goed.
Ik had besloten om deze onderdelen zelf te spuiten, hier heb ik spuitpistool voor aangekocht dat rond de 35 Euro bedroeg.
Na wat oefenen ben ik gestart met de afgeschuurde onderdelen te voorzien van een grondlaag, en de volgende dag de eindlaag. Ik was best tevreden met het eindresultaat.
Grondlaag
|
Te drogen
|
Pop green
|
12/12/02 De bedrading en het contact, pinkerdoos, gelijkrichter, bobine, stuurslot, stuurplaat werden terug gemonteerd.
De volgende stap was om al de bouten en de spaken terug te laten verzinken, deze werden allemaal met het tripplex borsteltje afgescheurd. Deze zijn op 6/01/03 weggebracht.
Al de onderdelen die in pop green moeten werden afgescheurd en indien nodig geplamuurd
Deze ga ik laten spuiten, dit is werk voor de vakman..
31/12/02 Verschillende onderdelen uit aluminium werden gepolierd, zijdeksels van de motor en de remdeksels van voor en achterwiel.
26/04/2003 Een pop green Suzuki AC50
Met de hulp van Walter Leten, Richard Leyssens en Peter Koper,
is het mij gelukt om deze AC50 terug in originele staat te restaureren.
Mijn dank hiervoor.
Luc Aerts